Den planlagte Afghanistan-undersøkelsen ønskes utsatt med sju måneder. Foto: Stephen Olsen/Hæren/Forsvaret.
Forsvarets Forum skriver at den planlagte Afghanistan-undersøkelsen, også kalt Afghanistan2, ønskes utsatt sju måneder. Forsvarets Sanitet, som er ansvarlig for gjennomføring av undersøkelsen, mener at Afghanistan2 kommer for tett på spørreundersøkelsen som konsulentselskapet PricewatershouseCoopers (PwC) sendte ut før jul i forbindelse med regjeringenes planlagte veteranmelding. Afghanistan2 vil bli den første kartleggingen av Afghanistanveteranens psykiske helse siden 2012, og det knyttes stor spenning til hvordan det står til med den psykiske helse til veteranene så mange år etter den første kartleggingen.
I et brev til Forsvarsstaben understreker Forsvarets Sanitet at det er meget uheldig at datainnsamlingen som ledd i Afghanistan2 kommer så tett på undersøkelsen som er gjort i regi av PwC. Forsvarets Sanitet argumenter for at når det sendes ut to spørreundersøkelser til de samme personene såpass nært i tid som det her er snakk om, så er det fare for at de to undersøkelsene forveksles. Da kan veteranene tro de har svart allerede, skriver Forsvarets Forum.
Forsvarets sanitet frykter også at mange veteraner er lei av å svare på spørreundersøkelser, og med såpass kort tid i mellom to spørreundersøkelser svekker det sannsynligheten for at veteranene svarer på den siste.
– I begge tilfeller vil det gi redusert svarprosenten i Afghanistanstudien. Hvert eneste prosentpoeng er viktig for å fremskaffe vitenskapelig pålitelige resultater, står det i brevet som Forsvarets Forum har fått tilgang på.
Det mest logiske er da å utsette datainnsamlingen mener Forsvarets Sanitet, og de ber som allerede nevnt om sju måneders utsettelse, slik at spørreskjemaet vil bli sendt ut til veteranene i august/september 2020.
Den omfattende datainnsamlingen i Afghanistan er planlagt som grunnlag for senere forskning på veteraners psykisk helse. Undersøkelsen gjøres i samarbeid Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, Boston VA Reaserch Institute ved professor Brett Litz, og Forsvarets Helseregister.
Veteranforbundet SIOPS har ved en rekke anledninger etterspurt mer kunnskap om veteranenes levekår, og vi har påpekt viktigheten av at forskningen gjøres i en sivil-militær ramme. I likhet med Forsvarets Sanitet er vi opptatt av at en så høy svarprosent som mulig for å få et korrekt kunnskapsgrunnlag. Vi mener også at en utsettelse av datainnsamlingen kan føre til en høyere svarprosent, og støtter Forsvarets Sanitets anmodning om utsettelse.
|
SIOPS tar kampen videre for en rettferdig og verdig anerkjennelse
Les merArbeids- og inkluderingsdepartementet har sendt ut forslag til ny yrkessykdomsliste.
Les mer
En av de mest alvorlige konsekvensene av Norges deltagelse i internasjonale operasjoner er at enkelte soldater kommer hjem med skader og utfordringer med å re-integrere seg i det sivile samfunnet.
Gjennom et målrettet arbeid med å bedre livssituasjonen til skadde veteraner og ved å være pådriver for forebygging av skader har Veteranforbundet SIOPS tatt på seg oppgaven med å fremme veteraners interesser.
Vår målsetting er at veteraner som blir skadet, enten fysisk eller psykisk, skal få et godt behandlingstilbud og trygge økonomiske rammer. For å få til dette er det avgjørende å øke kunnskapen og kompetansen på hvordan opplevelser og erfaringer fra livet som soldat kan påvirke helsesituasjonen. Dette er viktig i hjelpeapparatet og for at storsamfunnet skal anerkjenne den innsatsen hver enkelt soldat har gjort på vegne av nasjonene.
I Veteranforbundet SIOPS er det mange som har dyrekjøpte erfaringer med hva det vil si og ta med seg krigen hjem. Både veteraner, men også familiemedlemmer og nære venner. Denne erfaringskompetansen danner grunnlaget for Veteranforbundet SIOPS’ bidrag til arbeidet med forebygging av psykiske skader og utfordringer som følge av tjeneste.
Veteranforbundet SIOPS arbeider på flere plan for at alle veteraner skal komme helt hjem:
Her kan du lese mer om vår handlingsplan for 2022/2023.
Les årsberetning for 2020/2021 her
Les årsberetning for 2021/2022 her
Les årsberetning for 2022/2023 her
Les årsberetning for 2023/2024 her
Les protokollen fra landsmøtet 2020 her
Les protokollen fra landsmøtet 2021 her
Les protokollen fra landsmøtet 2022 her
Les protokollen fra landsmøtet 2023 her
Les protokollen fra landsmøtet 2024 her
Din trygghet er viktig for oss
Les vår personvernerklæring og våre vilkår for hvordan vi tar vare på dine opplysninger her.
About SIOPS
The veterans' association– wounded in international operations (SIOPS) was formed in 2006. Our main task is to assist and extend support to veterans with physical or mental injuries resulting from participation in international operations. SIOPS is the only organization, in Norway, dedicated to assisting wounded veterans and their families.
Since 1945, more than 100 000 Norwegians have served in international operations. Some of these soldiers return with injuries and find it hard to reintegrate back into civilian life. SIOPS works to ensure that those who do, receive the proper medical and legal assistance. By increasing knowledge about veterans, their experiences and challenges to civil society, we hope to achieve a worthy social support and security for our wounded veterans. In particular, good medical and financial support.
As an actor in civil society, and at the same time as a member of the extended defence family, we work with politicians as well as the defense establishment to further issues of critical importance for the veterans and reduce the number of wounded veterans. We work to influence different stakeholders such as members of Parliament, the Government, Ministry of Defence and the Armed Forces.
In addition to advocacy work, we organize recreational activities for veterans, as well as cultural events and meetings. This is to ensure that veterans have a place where they feel comfortable and can challenge themselves in safe surroundings. For those veterans who may need a more “one on one”-type of support, we offer assistance and counselling through our peer network 'Point of Contact.'