Administrasjonen dro på studietur til England, og vi møtte flere veteranorganisasjoner. Det var interessant å se at vi delte mange felles problemstillinger med dem, og samtidig se hvor forskjellige vi er.
SIOPS administrasjon var i forrige uke på studietur til våre naboer i Storbritannia. De har en stor veteranbefolkning og over 2.6 millioner har tjenestegjort i de britiske styrkene. Vi ønsket derfor å undersøke hvordan de jobber med veteraner og mer spesifikt, hvilken oppfølging de har av sine skadde veteraner.
Bakgrunnen for turen var å finne ut hvordan veteranivaretagelsen er i andre land som vi gjerne sammenligner oss med, og som Norge har gode internasjonale relasjoner til. Valget falt da på Storbritannia og turen var meget lærerik. På to korte dager rakk vi å besøke Ministry of Defense, Combat Stress, Royal British Legion og Walking with the Wounded, i tillegg til å møte Royal Marines Club som vi har samarbeid om førjulstreff på Rondane med.
Selv om det var en del åpenbare forskjeller mellom Norge og Storbritannia så var det samtidig påfallende at vi delte mange felles problemstillinger. Spesielt på områder som informasjonsspredning og kunnskap om veteraner til den sivile befolkningen. En av de samme hovedutfordringene var å sikre at fastleger og annet helsepersonell har kjennskap til hva veteraner kan slite med, og hvor de kan gå for å få behandling.
Møte hos Combat Stress i Surrey
Der vi opplevde de største forskjellene var på arbeidet med forskning og vi så at dette er man kommet mye lengre med i Storbritannia. Den sterke sivile og akademiske forskningssektoren har lenge samarbeidet om å fremdrive kunnskap om militært personell, veteraner og deres utfordringer. Vi ble spesielt opptatte av den kliniske forskningen som foregår hos Combat Stress i Surrey, og miljøet rundt King´s College.
SIOPS har lenge vært opptatt av det må forskes mer på veteraner, hva internasjonale oppdrag betyr for familien til personell som er ute (og når de kommer hjem), og hvilke konsekvenser INTOPS kan ha. Det var derfor veldig interessant å se hvordan de ulike organisasjonene samarbeidet med et anerkjent, sivilt, forskningsmiljø for å kunne fremdrive både data, kliniske studier og finansiering av forskningen. Dette strakk seg også til Ministry of Defense, som samarbeidet tett med King´s College.
Møte hos Royal British Legion
Vi besøkte organisasjoner med ulike oppdrag og ulike profiler på arbeidet sitt. Det var særlig interessant å se forskjellen i hvordan de eldre og etablerte organisasjonene jobbet, i kontrast til en yngre organisasjon som Walking with the Wounded. Å være en ung organisasjon betød at de kunne være mer kreative og fleksible i sine initiativ, og at de i større grad kunne teste ut ulike tilbud. En av deres nye initiativer er å jobbe med å kunne tilby en tjeneste hvor de garanterer å «matche» veteraner med en akkreditert fastlege i nærheten av seg, innen kun 10 dager. Deres mål er å kunne garantere veteraner helsehjelp av fagfolk som har konkret veterankunnskap.
Felles for alle organisasjonene, sammen med Ministry of Defense, er at alle jobber tett opp mot National Health Service (NHS) og deres Transition, Intervention and Liasion Service som er spesialiserte på veteraners psykiske helse, og som tilbyr behandlingsløp for veteraner. På dette området merket vi at britene har kommet en god del lengre oss på å bygge opp kompetansemiljøer i det offentlige helsevesenet som er tilgjengelig og lett å finne seg frem til.
Målet for turen var først og fremst å lære, få nye innspill og inspirasjon. I tillegg var det en veldig god anledning for den nye administrasjonen å samle seg og bli bedre kjent med hverandre. Vi har alle kommet hjem fra turen med forsterket engasjement og masse kunnskap.
|
Generalsekretær Øystein K. Wemberg ønsker alle veteraner og SIOPS´støttespillere en riktig god sommer og tar en liten oppsummering av første halvår før ferien.
Les merRegjeringen annonserer ny stortingsmelding om veteraner i løpet av 2020. SIOPS er meget fornøyde med å ha blitt hørt i vårt syn om behovet for ny veteranmelding.
Les merForsvarsminister Frank Bakke- Jensen satt i fjor ned en arbeidsgruppe som skal gjennomføre en evaluering av om de gjeldende erstatnings- og kompensasjonsordningene fungerer etter intensjonen.
Les merSIOPS inviterer seks til åtte veteraner til å delta på turelederkurs i Steigen fra 29. august til 1. september. Vi søker nå etter engasjerte veteraner som er villige til å lede framtidige turer for SIOPS!
Les merDet militærfaglige tidsskiftet Pro Patria, som utgis av Norske Reserveoffiserers Forbund, har i sitt nyeste nummer en omfattende artikkel der de tar opp ulike temaer knyttet til veteransaken.
Les merAlle som fornyer eller tegner nytt medlemskap i SIOPS fram til 1. august er med i trekningen av flotte premier!
Les mer
En av de mest alvorlige konsekvensene av Norges deltagelse i internasjonale operasjoner er at enkelte soldater kommer hjem med skader og utfordringer med å re-integrere seg i det sivile samfunnet.
Gjennom et målrettet arbeid med å bedre livssituasjonen til skadde veteraner og ved å være pådriver for forebygging av skader har Veteranforbundet SIOPS tatt på seg oppgaven med å fremme veteraners interesser.
Vår målsetting er at veteraner som blir skadet, enten fysisk eller psykisk, skal få et godt behandlingstilbud og trygge økonomiske rammer. For å få til dette er det avgjørende å øke kunnskapen og kompetansen på hvordan opplevelser og erfaringer fra livet som soldat kan påvirke helsesituasjonen. Dette er viktig i hjelpeapparatet og for at storsamfunnet skal anerkjenne den innsatsen hver enkelt soldat har gjort på vegne av nasjonene.
I Veteranforbundet SIOPS er det mange som har dyrekjøpte erfaringer med hva det vil si og ta med seg krigen hjem. Både veteraner, men også familiemedlemmer og nære venner. Denne erfaringskompetansen danner grunnlaget for Veteranforbundet SIOPS’ bidrag til arbeidet med forebygging av psykiske skader og utfordringer som følge av tjeneste.
Veteranforbundet SIOPS arbeider på flere plan for at alle veteraner skal komme helt hjem:
Her kan du lese mer om vår handlingsplan for 2022/2023.
Les årsberetning for 2020/2021 her
Les årsberetning for 2021/2022 her
Les årsberetning for 2022/2023 her
Les årsberetning for 2023/2024 her
Les protokollen fra landsmøtet 2020 her
Les protokollen fra landsmøtet 2021 her
Les protokollen fra landsmøtet 2022 her
Les protokollen fra landsmøtet 2023 her
Les protokollen fra landsmøtet 2024 her
Din trygghet er viktig for oss
Les vår personvernerklæring og våre vilkår for hvordan vi tar vare på dine opplysninger her.
About SIOPS
The veterans' association– wounded in international operations (SIOPS) was formed in 2006. Our main task is to assist and extend support to veterans with physical or mental injuries resulting from participation in international operations. SIOPS is the only organization, in Norway, dedicated to assisting wounded veterans and their families.
Since 1945, more than 100 000 Norwegians have served in international operations. Some of these soldiers return with injuries and find it hard to reintegrate back into civilian life. SIOPS works to ensure that those who do, receive the proper medical and legal assistance. By increasing knowledge about veterans, their experiences and challenges to civil society, we hope to achieve a worthy social support and security for our wounded veterans. In particular, good medical and financial support.
As an actor in civil society, and at the same time as a member of the extended defence family, we work with politicians as well as the defense establishment to further issues of critical importance for the veterans and reduce the number of wounded veterans. We work to influence different stakeholders such as members of Parliament, the Government, Ministry of Defence and the Armed Forces.
In addition to advocacy work, we organize recreational activities for veterans, as well as cultural events and meetings. This is to ensure that veterans have a place where they feel comfortable and can challenge themselves in safe surroundings. For those veterans who may need a more “one on one”-type of support, we offer assistance and counselling through our peer network 'Point of Contact.'