I brev fra Forsvarsdepartementet juli 2020 ble det informert om at FNs erstatningsordning gjaldt for veteraner som hadde tjenestegjort etter 1. juli 1997. Departementet opplyser nå at ordningen også gjelder for tjenestegjørende før juli 1997
Forsvarsdepartementet informerte i juli 2020 veteran- og tjenestemannsorganisasjonene om en erstatningsordning for menerstatning for FN-veteraner som hadde vært ukjent for departementet frem til sommeren 2019.. Det ble opplyst at ordningen gjaldt veteraner som hadde tjenestegjort etter 1. juli 1997. Nå er det imidlertid brakt på rene at ordningen også gjelder veteraner som tjenestegjorde før 1. juli 1997. De nye opplysningene om dette foreligger i brev til veteranorganisasjonene fra departementet datert 8.12.2020. Krav om erstatning må fremmes gjennom Forsvarsdepartementet som så vil bistå veteraner med å fremme kravene overfor FN.
Som det fremgår av brevet departementet sendte i juli må veteraner som vil fremme krav om erstatning overfor FN henvende seg til Forsvarsdepartementet også når det gjelder spørsmål om hvordan man skal gå frem, om nødvendig dokumentasjon, om formatet på dokumenter etc. (se nedenfor).
Forsvarets Forum har også skrevet om saken, her.
"Veteraner som ønsker å vite mer om denne erstatningsordningen eller ønsker å sende frem erstatningskrav til FN må henvende seg til Forsvarsdepartementet postmottak@fd.dep.no
I brev fra FD om ordningen (13.07.20) ble det ellers gitt følgende opplysninger om ordningen:
FN-erstatningen omfatter fysiske skader, psykiske skader i form av PTSD, samt dødsfall. Erstatningen er en menerstatning. Det betyr at den dekker medisinsk invaliditet, og ikke arbeidsuførhet. Størrelsen på erstatningen fastsettes med utgangspunkt i graden av
invaliditet. Maksimal erstatning ved 100 % medisinsk invaliditet er for tiden 77. 000,- USD. Det er en rekke formelle og prosessuelle krav knyttet til FN-erstatningen, herunder til dokumentasjon, dokumentformat og at kravene skal formidles via de faste delegasjonene. For at personellet skal få saken behandlet av FN må derfor kravet først fremmes for FD. FD bistår med å forberede og sende frem saken til FN. Det er FN som behandler og fatter avgjørelse i den enkelte sak. Kostnader til innhenting av spesialisterklæring, og oversettelse av krav og dokumentasjon til engelsk vil dekkes av FD. Søker vil dermed ikke påføres noen kostnader i forbindelse med fremsendelse av kravene til FN. Utgifter til advokatkostnader vil ikke bli dekket. Det er vurdert at sakene ikke er av et omfang som gjør at advokatbistand kreves. FD vil over sommeren lage og sende ut informasjonsmateriell om ordningen."
|
SIOPS tar kampen videre for en rettferdig og verdig anerkjennelse
Les merArbeids- og inkluderingsdepartementet har sendt ut forslag til ny yrkessykdomsliste.
Les mer
En av de mest alvorlige konsekvensene av Norges deltagelse i internasjonale operasjoner er at enkelte soldater kommer hjem med skader og utfordringer med å re-integrere seg i det sivile samfunnet.
Gjennom et målrettet arbeid med å bedre livssituasjonen til skadde veteraner og ved å være pådriver for forebygging av skader har Veteranforbundet SIOPS tatt på seg oppgaven med å fremme veteraners interesser.
Vår målsetting er at veteraner som blir skadet, enten fysisk eller psykisk, skal få et godt behandlingstilbud og trygge økonomiske rammer. For å få til dette er det avgjørende å øke kunnskapen og kompetansen på hvordan opplevelser og erfaringer fra livet som soldat kan påvirke helsesituasjonen. Dette er viktig i hjelpeapparatet og for at storsamfunnet skal anerkjenne den innsatsen hver enkelt soldat har gjort på vegne av nasjonene.
I Veteranforbundet SIOPS er det mange som har dyrekjøpte erfaringer med hva det vil si og ta med seg krigen hjem. Både veteraner, men også familiemedlemmer og nære venner. Denne erfaringskompetansen danner grunnlaget for Veteranforbundet SIOPS’ bidrag til arbeidet med forebygging av psykiske skader og utfordringer som følge av tjeneste.
Veteranforbundet SIOPS arbeider på flere plan for at alle veteraner skal komme helt hjem:
Her kan du lese mer om vår handlingsplan for 2022/2023.
Les årsberetning for 2020/2021 her
Les årsberetning for 2021/2022 her
Les årsberetning for 2022/2023 her
Les årsberetning for 2023/2024 her
Les protokollen fra landsmøtet 2020 her
Les protokollen fra landsmøtet 2021 her
Les protokollen fra landsmøtet 2022 her
Les protokollen fra landsmøtet 2023 her
Les protokollen fra landsmøtet 2024 her
Din trygghet er viktig for oss
Les vår personvernerklæring og våre vilkår for hvordan vi tar vare på dine opplysninger her.
About SIOPS
The veterans' association– wounded in international operations (SIOPS) was formed in 2006. Our main task is to assist and extend support to veterans with physical or mental injuries resulting from participation in international operations. SIOPS is the only organization, in Norway, dedicated to assisting wounded veterans and their families.
Since 1945, more than 100 000 Norwegians have served in international operations. Some of these soldiers return with injuries and find it hard to reintegrate back into civilian life. SIOPS works to ensure that those who do, receive the proper medical and legal assistance. By increasing knowledge about veterans, their experiences and challenges to civil society, we hope to achieve a worthy social support and security for our wounded veterans. In particular, good medical and financial support.
As an actor in civil society, and at the same time as a member of the extended defence family, we work with politicians as well as the defense establishment to further issues of critical importance for the veterans and reduce the number of wounded veterans. We work to influence different stakeholders such as members of Parliament, the Government, Ministry of Defence and the Armed Forces.
In addition to advocacy work, we organize recreational activities for veterans, as well as cultural events and meetings. This is to ensure that veterans have a place where they feel comfortable and can challenge themselves in safe surroundings. For those veterans who may need a more “one on one”-type of support, we offer assistance and counselling through our peer network 'Point of Contact.'